Under den blommande magnolian i Vitabergsparken fick Magdalena Nordenson igår den 7 maj årets Magnoliapris för sin kamp för Södermalmspärlan Hovings malmgård.
Vilket stöd för vårt arbete!

Magnoliapriset är Söders eget kulturpris. Det delas ut varje år av Sofia hembygdsförening till ”en person som med sin gärning gjort förtjänstfulla insatser och glatt sina medmänniskor i Sofia församling eller på Södermalm”.
– Vi är tre personer som i snart tio år har jobbat för att Hovings malmgård och trädgård ska bevaras, rustas och skyddas mot exploatering. Utan mina medkämpar Sven Lorentzi och Helene Broms hade det inte gått, sa Magdalena i sitt tacktal.

En stor skara hade samlats i den vackra vårkvällen till årets Magnoliafest med vårtal, sånger av Magnoliakören samt utdelning av diplom och en magnolia till Magdalena.
Hon berättade den sorgliga och märkliga historien om hur staden år 1996 kulturmärkte malmgården och trädgården, för att fyra år senare sälja malmgården till ett privat byggföretag – Einar Mattson, EM.

– Penningens makt är stor, sa Magdalena. EM ger inte upp sina försök att få bygga i den kulturmärkta trädgården. Vi vet idag inte vad som händer. Är ett nytt bygge är på gång bakom kulisserna? Vi får inga svar från tjänstemän eller politiker.
– Visste vore det vanvett, avslutade hon, om Stockholms politiker låter Hovings omistliga gröna oas och rika kulturmiljö från 1700-talet förstöras för att en privat byggherre ska kunna räkna hem en dålig affär!

Magnoliapriset har delats ut sedan 1969. Bland pristagarna finns Per Anders Fogelström, som en gång liksom vi kämpade för att malmgården skulle bli ett kulturhus för alla med lokaler för fester samkväm och föreningar.
Läs hela tacktalet här
Tidigare har bland annat Evert Taube, Greta Garbo, Tomas Tranströmer, Hasse & Tage och Stig ”Slas” Claesson fått Magnoliapriset.
Kontakt: info@raddahovingsmalmgard.se